Select Page

Verdienmodellen zijn er in verschillende soorten, maar welke past het beste bij jouw bedrijf? In dit blog deel ik mijn ervaring als B2B account- en verkoopmanager en schrijf ik over het bepalen van het juist verdienmodel waar je optimistisch van wordt. Met dit blog wil ik je helpen om het juiste verdienmodel te bepalen voor je bedrijf, wat de mogelijkheden zijn en kijk ik ook naar de huidige corona-periode waarin verdienmodellen onderdruk staan.

Lees dit blog als het verdienmodel van jouw bedrijf onderdruk staat, onduidelijk is voor je verkoopteam of je afnemers en als je wilt weten wat de meest aantrekkelijke verdienmodellen zijn.

Help mijn verdienmodel staat onderdruk!

De coronacrisis maakt het pijnlijk zichtbaar welke bedrijven het moeilijk hebben en wie ‘gewoon’ doorgaan alsof er niks aan de hand is. Het toont welke bedrijven flexibel zijn, voldoende cash hebben of voorbereid zijn op een mogelijke crisis. Het gekozen verdienmodel dient jou als ondernemer te helpen in deze tijd en de toekomst. In deze tijd is het belangrijk om je verdienmodel nog eens goed te beoordelen en na te denken hoe jij crisissituaties zo goed mogelijk kunt overleven als zelfstandig ondernemer.

Zorg voor een duidelijk verdienmodel
Een ander mogelijk probleem is hoe het verdienmodel tot stand komt. Als het gekozen verdienmodel de verkeerde invulling krijgt dan is het mogelijk dat potentiële kopers afhaken. Dit komt voor als er sprake is van een mismatch, misleiding of als de marketingcommunicatie onvoldoende informatie geeft.

Voorkom een onduidelijk verdienmodel. Communiceer helder wat er wordt aangeboden en voor welke prijs.

Weet wat je verkoopt!
Het gekozen verdienmodel maakt duidelijk wat je verkoopt , aan wie en biedt de beste oplossing om je producten of diensten zo goed mogelijk te verkopen.

Verder is het belangrijk om te weten of je verkoop te maken heeft met een:

  • Terugkerende vraag.
  • Hoog aankoop- of investeringsbedrag.
  • Product wat ook onderhoud nodig heeft.
  • Oplossing waarvan het aanbod onbeperkt of schaalbaar is.

Aan de slag met het verdienmodel


Heb je de bovenstaande zaken inzichtelijk dan is het tijd om het verdienmodel inhoudelijk uit te werken. Zorg voor een helder transparant verdienmodel en onderzoek hoe je extra omzet kunt generen. Hiermee geef ik een aantal tips voor de meest voorkomende B2B verdienmodellen om deze ‘extra’ laten renderen.

Beoordeel of je product of dienst een onderdeel is van een groter geheel. 

Ben je afhankelijk van het verdienmodel als handelsmodel waarin de afzet bepalend is voor de omzet? Onderzoek wat je aanbiedt een onderdeel is van een groter geheel. Stel je verkoopt unieke kunstwerken of maatwerkvloeren aan bedrijven dan is het handig om met een interieurarchitect samen te werken. Op deze manier krijgt jouw verdienmodel meer mogelijkheden om te renderen en maak je het meer schaalbaar.

Werk samen met dienstverleners of productaanbieders
Verkoop je abonnementen en wil je meer omzet genereren onderzoek dan hoe je extra verkopen kunt realiseren door additionele verkopen. In deze situatie denk ik bijvoorbeeld aan softwarebedrijven die licenties verkopen en via of met dienstverleners trainingen of workshops aanbieden om de software zo goed mogelijk in te zetten.

Andersom kan dit verdienmodel ook werken. Ben je bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal uren wat je mag factureren dan kan het interessant zijn om als wederverkoper/ reseller abonnementen te verkopen. Hiermee kun je jouw verdienmodel stabieler maken en minder afhankelijk van het aantal gewerkte uren.

Verkoop door lease contracten
Verkoop je producten met een hoog investeringsbedrag dan kan het een optie zijn om leasecontracten te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan het leasen van machines. Handig voor klanten die kiezen voor gemak, geen afschrijvingen willen bijhouden en kiezen om voor een vast bedrag per maand een product te gebruiken.

Wil je na het lezen van dit blog meer weten over de verschillende soorten verdienmodellen lees dan dit blog. De schrijver geeft een helder overzicht van verschillende verdienmodellen.

Vind je het lastig om goed te beoordelen welk verdienmodel het beste past bij jouw bedrijf, laat het dan gerust weten. Als account- en verkoopmanager kan ik je verdienmodel onafhankelijk beoordelen. Op mijn website zie je trouwens welke B2B klanten ik heb geholpen.